Säski... eller itikka...

Nettan var och hälsade på igår... Och vi började diskuttera våra finska kunskaper...

Jag pratade om säskiä....... Och då frågar hon vad fanken det är....!? HALLÅÅÅÅÅÅ säger jag.... DU som kan ganska bra finska och vet inte vad säski är..?  Mygga förklarar jag då... NÄÄHÄÄ säger hon det är det INTE alls. Mygga heter ju itikka... Hmm säger jag.. Envis halvfinne som jag är säger jag bestämt: så äre inte alls. Itikka troor ja kanske är knott.

Det slutade med att vi var tvungen att ringa minun suomalainen äiti...

Som sa såhär:
mygga - säski
knott - itikka

MEN..... nu när jag försöker forska om dessa itikoita på nätet..... så kommer det ju bara bilder på mygg... Men i alla ordlistor jag hittar så heter mygg - säski eller hyttynen... och knott heter mäkäräinen...

Vad är då itikka...? Nettan och dom säger itikka om mygg och mamma och dom har alltid sagt itikka om knott.






Nödvändigt inlägg eller hur....Mina kloka arbetskamrater löste inte gåtan åt mig heller så jag måste forska vidare =)
Någon som vet?






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback